Наоружање Речне флотиле

Брод посебне намене БПН-30 „Козара“

Брод посебне намене БПН-30 „Козара“ је саграђен 1939. године у Бродоградилишту у Линцу (Linzer Schiffswerft A.G.). Брод је под именом „Кримхилд“ (Kriemhild) поринут 15. септембра 1939. године, након чега је ушао у састав Црноморске флоте немачке морнарице, служећи као командни брод команданта за поморске и речне снаге на сектору Дунава, Црног Мора и Дњепра и као брод матица за један дивизион миноловаца. Током рата брод је базирао у Одеси и Констанци.



Крајем 1944. године брод је издвојен из састава Црноморске флоте и враћен у Немачку, у Регенсбург, где га је и затекао крај рата. Од капитулације Немачке до 1948. године, брод је под именом „USS Oregon“, као ратни плен америчких окупационих снага, служио за смештај делова штабова дивизија.

Већ 1948. године брод је предат Баварском лојду из Регенсбурга, који му је вратио старо име „Кримхилд“ и преправио га у хотел-ресторан. Као такав, брод је коришћен до 1954. године, када је због нерентабилности затворен, одвучен у један рукавац Дунава и предат на чување двема породицама.

Крајем педесетих година прошлог века, Речна ратна флотила Југословенске народне армије (РРФ ЈНА) изразила је потребу за вишенаменским помоћним бродом карактеристика сличних „Кримхилдовим“. Посредством Дунавског лојда из Сиска, а за потребе РРФ ЈНА, брод је замењен за моторни тегљач „Фрушка гора“.

„Кримхилд“ је у Југославију дотегљен у другој половини 1960, а већ почетком наредне године започет је ремонт брода у Бродоградилишту „Нови Сад“.

На великој народној свечаности у Доњој Градини 28. маја 1961. године, у част и славу народа Поткозарја страдалог током Другог светског рата, брод је добио име „Козара“, које с поносом носи до данашњег дана.

Генерални ремонт брода извршен је од 2009. до 2012. године у Бродоградилишту „Апатин“.

Брод „Козара“ је данас један од најмодернијих бродова на унутрашњим пловним путевима. Командни је брод Речне флотиле, а ангажује се и за потребе  протокола највиших државних и војних званичника, за стручно оспособљавање припадника рода речних јединица, као и за друге задатке карактеристичне за тип и врсту бродова којој припада.

Тактичко-техничке карактеристике


Депласман: стадардни 600t, пуни 550 t
Врста градње: попречни систем градње заваривањем и закивањем; материјал – челик
Димензије: дужина 67, ширина 9,5, висина 13,6 и газ – највећи 1,3 m
Брзина (низводно/узводно): 26/18 km/h
Погон (врста и снага): електромотори 2x250 KW (335 КS) кончар; дизелгенератори 2x400 KW (536 КS) катепилар, прамчани пропелер 90 KW (120 КS)
Бродске залихе: воде 20 t, погонског горива 45 t
Даљина пловљења (економична): 6000 km
Наоружање: противавионски топ 20/III mm M-55
Посада: 29 чланова
Аутономност: 15 дана