Наоружање Ваздухопловства и противваздухопловне одбране | Авиони

Ловац бомбардер ОРАО


Војне ознаке: јуришници Ј-22 и НЈ-22, извиђачи ИЈ-22 и ИНЈ-22

Југословенски стручњаци су од 1968. године радили на развоју двомоторног јуришника високих подзвучних брзина орао. Од 1970. године у посао су ушли Румуни и од тада програм развоја носи назив ЈУРОМ (Југославија–Румунија). Са британском фирмом „Ролс-Ројс“ уговорена је лиценцна производња мотора. Два прототипа полетела су 1974. године. Тако је ЈРВ и ПВО преузело од фабрике „Соко“ прототип двоседа и од 1981. до 1984. године 25 извиђача једноседа ИЈ-22 и девет двоседа ИНЈ-22, са базним мотором Вајпер Мк 632-41. У извиђачким контејнерима су аеро-фото камере А-39, АШЧАФА-5М и винтен 880, те инфрацрвени линијски скенер ИЛС 401.

За пренаоружавање ловачко-бомбардерске авијације од 1983. до 1992. године израђено је 57 примерака једноседа Ј-22 и 21 двосед НЈ-22. Последње серије једноседа и сви двоседи имали су моторе Мк 633-41, са комором за допунско сагоревање горива.
У ВиПВО Војске Србије преостала су 33 орла, од тога 16 Ј-22, 7 НЈ-22, 8 ИЈ-22 и 2 ИНЈ-22. Авиони који су у летном стању концентрисани су на аеродрому Лађевци у 241. ловачко-бомбардерској авијацијској ескадрили.

Тактичко-техничке карактеристике:

ЛОВАЦ БОМБАРДЕР ОРАО

Намена
ловац бомбардер за ватрена дејства по објектима на земљи у ПМУ, дању и ноћу
Посадаједан члан
Маса
празан5.700 kg
нормална у полетању 8.400 kg
максимална у полетању 11.200 kg
Погонска група

два турбомлазна мотора Ролс-Ројс/Орао вајпер Мк 633-41
потисак 2 x 17,79 kN без ДС и 2 x 22,24 kN са ДС

Димензије
дужина14,9 m
висина4,5 m
размах крила9,62 m
површина крила 26 m2
Перформансе
максимална брзина на 5.000 m
1.160 km/h
максимална брзина на нивоу мора 1.260 km/h
почетна брзина пењања 4.500 m/min
врхунац лета 13.200 m
борбени радијусу профилу лета ни-ни-ни са четири лансера ракета 128 mm - 160 km

Наоружање- стрељачко - 2 x ГШ-23Л калибра 23/2 mm, са по 200 граната
- 2.800 kg убојних средстава на једном подтрупном и четири поткрилна носача