Вести
09.04.2009

Промотивни лет авиона „Ласта-95“


Министар одбране Драган Шутановац изјавио је данас на аеродрому „Батајница“, после промотивног лета новог школског авиона „Ласта 95“, да се ради о одличном ваздухоплову на коме ће се обучавати пилоти наше али и осталих авијација широм света. Промотивном лету „Ласте“ присуствовали су и начелник Генералштаба Војске Србије генарал-потпуковник Милоје Милетић са сарадницима и велики број најодговорнијих личности из система одбране као и бројни новинари. Авионом је пилотирао потпуковник Салко Хаџић из Сектора за летна иситивања Техничког опитног центра.

- У Европи постоји само четири или пет земаља које производе овакву врсту авиона, док их на свету нема више од десет. Дакле, спадамо у ред земаља које имају „своја крила“, сопствену авио-индустрију на шта смо веома поносни. За нас то значи увођење новог авиона у обуку, а за буџет значи око шест пута мање потрошње по сату обуке пилота. Примера ради, на авиону Галеб Г4 сат лета кошта око 2.000 евра док на „Ласти“ кошта око 300 – рекао је министар Шутановац нагласивши да Министарство одбране тиме доприноси штедњи новца из буџета Републике Србије.

Потпуковник Хаџић рекао је да су са око 20 летова завршена фабричка испитивања, а да се у наредном периоду очекује наставак развојних испитивања. Хаџић очекује да се тај процес што пре заврши како би се „Ласта“ нашла у оперативној употреби.

Пажњу домаће јавности авион Ласта-95 скренуо је када је представљен на сајму НВО – Партнер 2007. Интензивније је о њему почело да се прича током јула прошле године када је Југоимпорт-СДПР потписао уговор са ирачким министарством одбране о извозу НВО. Тим уговором предвиђено је да се у Ирак извезе 20 школско-елисних авиона домаће производње Ласта-95. Финализатор и главни произвођач тог авиона је ДОО „Утва" АИ-Панчево. Авион се налази на завршним испитивањима у Техничком опитном центру. Први лет обављен је петог фебруара.

Домаћи школски авион Ласта-95 намењен је за селекцију кандидата у војној академији, те за почетну и основну обуку пилота. Има мале брзине слетања и полетања, те „доброћудно” понашање – прашта грешке неискусном пилоту.

Својим карактеристикама и осавремењеном опремом авион у потпуности обезбеђује обуку пилота у свим наменама: у основном, фигурном, навигацијском и инструменталном летењу, основним елементима ноћног летења, инструменталном слетању друге категорије, те основним елементима гађања, ракетирања и бомбардовања (ГРБ).

Пројектован је по постојећим светским стандардима, опремљен савременом електронском опремом која задовољава све постојеће стандарде и омогућава ГПС и радио-навигацију.

Авион је дуг 7,97 м, размах крила му је 9,71, висина 3,16 м и површина крила 11,9 метара квадратних. Покреће га шестоцилиндрични мотор Lycoming AEIO-540-L1B5D.

Полеће и слеће са бетонских и припремљених травнатих полетно слетних стаза. Има позициона светла, рефлектор за слетање, светло за таксирање и против судара. Слетање се обавља и у сложеним метео условима, категорије II, дању и ноћу на бази постојећег ILS система и GPS уређаја. Када је реч о експлоатационим одликама, век те летелице је 6.000 сати лета или 20 година, оптималан годишњи налет 300 сати. Општа оправка структуре и мотора обавља се после 1.400 сати лета.

 

Email