Вести | Интервјуи
24.08.2012

Интервју команданта Ваздухопловства и ПВО за Блиц


Ако се у наредним годинама ништа не предузме на опремању ваздухопловства, јавиће се опасност да останемо без појединих врста авијације, јер је век употребе ловаца „миг 21“ при крају – упозорава генерал-мајор Ранко Живак, командант Ваздухопловства и противваздухопловне одбране.

- Проблем представља век употребе авиона „миг 21“ које је потребно заменити. То је важно зато што је контрола и заштита суверенитета ваздушног простора свакодневни задатак и истовремено међународна обавеза. Није прихватљиво да у условима експанзије ваздушног саобраћаја и могућих претњи угрожавања безбедности из ваздушног простора постоји део неба у Европи који нико не контролише. Уколико то ми не будемо радили – радиће неко други, под одређеним условима – каже генерал Живак.

генерал-мајор Ранко ЖивакКолико је реално да авиони „миг 21“, од којих су најмлађи у служби већ тридесетак година буду замењени у року од две године?

- На ту чињеницу указујем од првог дана када сам преузео дужност команданта ВиПВО, као и на све последице које могу наступити, уколико се нешто не предузме. Наведени ставови наишли су на подршку свих – од Генералштаба до Министарства одбране, што је и резултирало усвајањем дугорочног планског документа у Скупштини у којем је посебно дефинисан даљи развој и процес опремања ВиПВО.


Где набављате нове авионе у Русији или на Западу?


- Нови авион, одакле год био, мора да задовољи наше дефинисане тактичко-техничке захтеве. То је први ниво и критеријум одлучивања и за њега су надлежни експерти у које свакако спадам и ја. Други ниво одлучивања је економски у смислу обезбеђивања средстава и аранжмана који неће бити само трошак, већ и могућност трансфера технологија, упошљавања домаће индустрије, стварања кооперација и др. Трећи ниво одлучивања је политички, што је далеко изван моје надлежности.

Мали број младих пилота одлучивао се последњих година за ловачку авијацију?

- Прошле године било је одређеног одлива пилота-ловаца по основу одласка у превремену пензију на сопствени захтев. Тај негативан утицај смо успели да у највећој мери амортизујемо знатним повећањем налета пилота у 2011. години на авионима „миг 29“ и „миг 21“. Летење на надзвучној ловачкој авијацији захтева највиши здравствени критеријум и одличне летачке особине и није ствар само одлуке пилота. Вршимо одговарајућу селекцију најбољих и најискуснијих и у складу с потребама и могућностима вршимо преобуку потребног броја пилота.

Марко Р. Петровић

Аеромитинг и 100 година авијације

Ко је све из иностранства потврдио учешће на аеромитингу у Батајници 2. септембра, поводом 100. година српске авијације?

- До сада је учешће на аеромитингу најавило и потврдило 13 земаља. Од тог броја, у летачком и статистичком делу изложбе учествоваће ваздухоплови из 11 земаља (Аустрија, Бугарска, Данска, Италија, Мађарска, Русија, Румунија, САД, Словенија, Турска, Француска) као и две земље на нивоу делегације. У току су додатне консултације око могућег учешћа још неколико земаља. Заједно са ваздухопловима ВиПВО Војске Србије, на једном месту ће се наћи преко 100 ваздухоплова из земље и иностранства. 

Email