ИНТЕРВЈУ ГЕНЕРАЛ-МАЈОРА ДРАГАНА КАТАНИЋА АГЕНЦИЈИ БЕТА

Петак, 1.8.2008 | Интервјуи

Војска Србије планира да до краја године започне обимну модернизацију и дигитализацију 15 школско-борбених авиона домаће производње Супергалеб Г-4, а да следеће године, у зависности од финансијских могућности, купи један до два руска транспортна хеликоптера Ми-17, рекао је агенцији Бета командант Ваздухопловства и противваздухопловне одбране Војске Србије генерал-мајор Драган Катанић у интервјуу поводом Дана авијације.

МОДЕРНИЗАЦИЈА СУПЕРГАЛЕБА ДО НАБАВКЕ НОВИХ АВИОНА

Војска Србије планира да до краја године започне обимну модернизацију и дигитализацију 15 школско-борбених авиона домаће производње Супергалеб Г-4, а да следеће године, у зависности од финансијских могућности, купи један до два руска транспортна хеликоптера Ми-17, речено је агенцији Бета.

Командант Ваздухопловства и противваздухопловне одбране Војске Србије генерал-мајор Драган Катанић је у интервјуу поводом Дана авијације рекао агенцији Бета да је Ми-17 изабран као најпогоднији хеликоптер за војне али и цивилне потребе јер се може користити и за гашење пожара и помоћ становништву у случају елементарних непогода.

Предност тог типа летелице је и велика сличност са хеликоптерима Ми-8 које Војска Србије има неколико деценија, због чега ће се избећи додатна улагања у обуку пилота и механичара.

Према његовим речима, цена једног хеликоптера Ми-17 је око пет милиона евра.

– Будућност авијације се не може заснивати искључиво на ремонту, већ је време да се полако уђе у процес обнављања – рекао је Катанић и подсетио да је последњи авион из иностранства купљен још 1987. године – 16 мигова 29 из Совјетског Савеза.

Катанић каже да се у Министарству одбране тренутно одлучује којој ће иностраној фирми бити поверени послови модернизације и дигитализације опреме домаћег авиона Г-4, након чега ће бити омогућено да се ти авиони употребљавају све до 2030. године.

Генерал је рекао да се планира уградња најсавременије електронске авионске опреме која ће у великој мери повећати могућности тог авиона у обуци пилота и увећати његову борбену употребну вредност јер ће бити омогућено коришћење вођених, такозваних паметних бомби и ракета за дејство по циљевима на земљи и у ваздуху.

Цена модернизације и дигитализације Г-4, према процени Катанића, биће између четири и пет милиона евра по летелици у шта улази и генерални ремонт и продружење ресурса до 2030. године.

Авиони тог типа из инвентара ВС који не прођу тај процес, биће коришћени за обуку до 2016. године, односно до истека временских ресурса.

Основна замисао Војске је да се модернизацијом 15 летелица тог типа премости технолошки јаз између авиона који се користе у ВС и модерних вишенаменских летелица чија се набавка очекује око 2015. године и да се тако умање накнадни трошкови преобуке пилота за савремене авионе.

Катанић је поновио да ВС има потребу за 14 до 20 вишенаменских савремених борбених авиона као што су грипен, миг-35јурофајтер, рафал, Ф-16, Ф-18 или сухој 30К, али да ће се војска само изјаснити о томе какве карактеристике треба да има нови авион док ће држава донети коначну одлуку о томе која ће летелица бити набављена.

Генерал је најавио да ће до јесени бити завршен ремонт још три хеликоптера Ми-8 у заводу "Мома Станојловић", док ће по две летелице Ми-17 и Ми-24 бити до краја године послате у Русију на ремонт јер у Србији не постоје могућности да се тај ремонт обави.

Он је најавио да ће ове и наредне године на ремонту Русију бити послат још један транспортни авион Ан-26, у који ће бити уграђена савремена опрема. Тај авион ће бити коришћен и за цивилне потребе.

Катанић каже да се на јесен очекује укључивање ремонтованих мигова 29 у дежурство у систему ПВО Србије, пошто се у августу и септембру уведу у тренажу пилоти који су раније летели на том авиону и обучи млађи летачки кадар.

Командант ВиПВО је изразио очекивање да ће, пошто је решено питање снабдевања горивом, просечан годишњи налет пилота ВС ове години бити око 30 сати. То је за осам и по сати више него прошле године и готово шест пута више него 2005. године када је, због недостатка горива, дошло до застоја у летачкој обуци.

Он је изразио очекивање да ће преговори са представницима црногорског Министарства одбране о повратку једног дела ваздухопловне технике са аеродрома Голубовци код Подгорице бити успешни и додао да постоје наговештаји да ће до краја године један број авиона супергалеб бити пребачен у Србију.

Повезане вести