Вести
02.09.2012

Аеро-митинг „Батајница 2012“


ПОГЛЕДАЈТЕ ФОТОГАЛЕРИЈУ

Централни догађај у оквиру обележавања јубилеја – 100 година српског војног ваздухопловства, међународни аеро-митинг „Батајница 2012“ отворен је данас на батајничком аеродрому.

Празник летења окупио је представнике 16 земаља, које наступају са 27 ваздухоплова и више од 200 чланова посаде, од којих ће 11 приказати своје вештине над престоничким небом, док ће пет држава данас имати само делегације.

Данашњoj ваздухопловној манифестацији, која је окупила око 150.000 посетилаца, присуствовали су председник Републике Србије Tомислав Николић, премијер Ивица Дачић, први потпредседник Владе и министар одбране Александар Вучић, министри у Влади Србије, председник Републике Српске Милорад Додик, патријарх српски Иринеј, начелник Генералштаба Војске Србије генерал-потпуковник Љубиша Диковић, представници Националне гарде Охаја, дипломате и војни изасланици акредитовани у Београду, представници верских заједница, истакнуте јавне и културне личности.

Отварајући аеро-митинг, председник Николић пожелео је добродошлицу гостима и захвалио припадницима ваздухопловства наше војске који су, како је истакао, од виталног значаја за одбрану земље.

- Посебно бих захвалио државама које су се одазвале нашем позиву да представе своја ваздухопловства на аеро-митингу. Угостили смо учеснике и делегације из 16 земаља, који ће нам приказати 27 авиона и хеликоптера, чинећи догађај значајнијим и занимљивијим - истакао је председник Николић, додајући да се на тај начин наша међународна сарадња у области одбране обогаћује и јача.

Председник је подсетио да су први аеро-митинзи одржани у Француској 1909. године, а већ следеће године више хиљада Београђана имало је прилику да на Бањици присуствује летовима пилота Рудолфа Симона и Бориса Масленикова.

- Већ 25. марта 1927. године, у оквиру свечаног отварања војно-цивилног аеродрома изграђеног испод Бежанијске косе, одржан је први велики приказ летења с најсавременијим ловачким авионима тога времена, који су надлетали град и реку Саву, изводећи акробације пред бројном домаћом и страном публиком – рекао је председник, додајући да је први међународни аеро-митинг у Београду одржан 5. јуна 1938. године, у оквиру прве међународне ваздухопловне изложбе.

Према његовим речима, наше ваздухопловство и ваздухопловна индустрија налазили су се тада у великом успону, тако да је на изложби учествовао велики број домаћих предузећа, као и представници Немачке, Француске, Енглеске, САД, Италије, Чехословачке и Пољске.

- Од завршетка Другог светског рата до данас одржано је неколико приказа летења и аеро-митинга, на велико задовољство бројне публике. Данас ће наши и страни пилоти демонстрирати вештине управљања савременим војним, саобраћајним и спортским ваздухопловима. Велики број новинарских екипа пренеће овај митинг у домове широм света. То је слика коју желимо да прикажемо свету, слика пријатељске, добронамерне и гостољубиве земље, правог домаћина чија су врата за пријатеља увек отворена – нагласио је председник, додајући да је дух мира, пријатељства и гостопримства уткан у ваздух који дишемо и у небо које нас окружује.

На аеродрому Батајница овом приликом, како је нагласио, изложена су и савремена техничка достигнућа авио-индустрије.

- Радује ме што је велики број цивилних ваздухопловних организација одлучио да покаже своју љубав према ваздухопловству и своје ваздухопловно умеће. Најбоља потврда тога је школски авион за обуку пилота ''ласта'', који се већ производи, како за наше потребе тако и за страна тржишта.

Председник је напоменуо значај развоја ваздухопловне индустрије који се повећава, имајући у виду планове осавремењавања Ваздухопловства и ПВО Војске Србије, пре свега вишенаменским борбеним авионима, али и осталим средствима која ће подићи ниво оперативних способности тог вида Војске.

Одлика озбиљних држава, наводи председник Николић, које воде мудри и одговорни државници, јесте да њихове виталне институције умеју да препознају дух новог времена и усвајају научне, техничке, технолошке, културне и многе друге промене, ради добробити свих грађана. Формирање Команде Ратног ваздухопловства уследило је само девет година после првог, судбоносног лета браће Рајт.

- То значи да је Србија још тада била модерна и озбиљна држава, спремна да прихвати све те промене, и способна да у њима активно учествује, држава која је своје капацитете усмеравала ка остваривању својих циљева и градила своју будућност. Не видим ни један разлог да Србија не буде таква и данас, истакао је Николић.

Министарству одбране и Војсци Србије председник Србије одао је посебно признање за организацију тог великог догађаја, и нагласио да старешине и војници наше Војске још једном потврђују да с правом уживају поверење грађана.

- Отаџбина је за српског војника увек била светиња. Тако је било током минулих векова, тако је данас и тако ће, сигуран сам, бити у времену које долази. Пратећи савремене трендове, Војска Србије, као модерна оружана сила, непрекидно развија оперативне и функционалне способности, како би увек била спремна за извршавање својих мисија, у условима нових безбедносних изазова и ризика.

Наша визија је ефикасна, савремена и оперативна авијација ослоњена на непобедиву модерно опремљену противваздухопловну одбрану, каже Николић.

- Обука и знање наших ваздухопловаца јесу наш приоритет, а заслуге морају да буду одговарајуће награђене како би се максимално подигла мотивација оних који бране нашу отаџбину. Очекујем од Владе Србије да у оквиру расположивих средстава уложи максималне напоре на ревитализацији војних објеката и имовине, да осавремени ресурсе и опрему, обезбеди и побољша материјално стање припадника Војске, јер само храбро срце може успешно да управља авионом, рекао је председник Србије Томислав Николић.

Генерал Живак поздравио је присутне у име свих припадника Ваздухопловства и противваздухопловне одбране Војске Србије.

- Ретке су генерације које имају ту привилегију да организују прославу стогодишњег јубилеја. То је велика част и најмање двострука обавеза. Прво, обавеза према многим генерацијама ваздухопловаца које су уградиле своју младост, љубав, знање и радни век у развој српског војног ваздухопловства, а неки од њих и своје животе. Друго, то је залог за будућност и обавеза према младим генерацијама ваздухоловаца који ће наставити да граде наше ваздухопловство, рекао је генерал Живак и истакао одлучност свих да јубилеј обележе низом манифестација различитог карактера и да 2012. буде година српског војног ваздухопловства.

Сумирајући утиске после данашњег аеро-митинга, министар Вучић је истакао да је данашњи празник авијације постигао изванредан успех, да није било ни једног инцидента, те да је ваздухопловна смотра окупила највише људи до сада. Министар је, такође, још једном захвалио свим учесницима „Батајнице 2012“.

- Успели смо да привучемо огроман број људи који су повели децу, и који су били заинтересовани не само да виде стране авионе већ и оно што је резултат нашег рада. Захвалио бих свим пилотима и Војсци Србије која је показала и знање и вештину, али и одличну организацију – истакао је министар одбране, додајући да је данашњи скуп истовремено био прилика за представљање домаћих производних програма, пре свега нашег авиона „ласта“ и нагласио да је већ било интересовања странаца за посету фабрици „Утва“ и куповину наших производа.

Командант 204. ваздухопловне бригаде и руководилац аеро-митинга „Батајница 2012“, бригадни генерал Предраг Бандић истакао је да је овогодишњи аеро-митинг по броју посетилаца увелико премашио ваздухопловну смотру из 2009. године.

- Све се одвија по плану, добили смо многобројне похвале за организацију, а према мојим подацима, у тренутку када смо повукли карте из продаје, продато је 30.460 улазница. Капије су у једном тренутку биле претесне да приме посетиоце који су пристизали, али осим тога није било других инцидената или проблема – рекао је генерал Бандић.

Потпуковник Предраг Николић, командант 714. противоклопне хеликоптерске ескадриле „Сенке“ са аеродрома Лађевци поред Краљева, истакао је да је изузетна част учешћем на аеро-митингу обележити сто година српског војног ваздухопловства.

- Припадници наше јединице приказали су маневарске способности хеликоптера опште намене „газела“ и „гама“. Упркос високим температурама успели смо да гледаоцима прикажемо знања и способности јединице, а када знате да температура у кабини хеликоптера износи 63 степена целзијуса, схватате да то није нимало лак посао - рекао је потпуковник Николић.

Мајор Омер Мехић, помоћник команданта „Пегаза“ у 890. мешовитој хеликоптерској ескадрили, у функцији је помоћника команданта за транспорт, трагање и спасавање.

- Изузетно смо поносни што учествујемо на аеромитингу. Демонстрирали смо способности хеликоптера Ми-18“ - рекао је мајор Мехић, издвојивши акробације транспортног авиона „спартан“, као најатрактивнији део програма. - Прецизност у извршавању поретка и формације јесте оно што је, вероватно, било најзанимљивије из нашег програма – навео је мајор Мехић.

Веома запажен био је и наступ руске акро-групе „Стрижи“, а према речима вође групе потпуковника Сергеја Исјајкина њихов посао је да стално буду у „топ форми“.

- Велика је част учествовати у вашем ваздухопловном празнику и веома нам је драго да смо овде. Посебно нам се свидео програм који сте припремили – истакао је потпуковник Исјајкин, после сусрета са председником Николићем и министром Вучићем.

Мајор Лука Кампанела, пилот италијанског авиона „еурофајтер“, сматра да је његов наступ за гледаоце био врло атрактиван, баш као што је и он уживао у извођењу маневара за њих.

- Наш посао је врло захтеван, маневри ризични и захтевају високу концентрацију, тако да у реакцијама публике можете да уживате само у првим минутама лета. После једино о чему размишљате јесте следећи потез - истиче мајор Кампанела.

Станислав Горбунов, тест пилот компаније МиГ, срећан је што је поново у Србији и на аеродрому Батајница.

- Дошли смо с новим авионом и срећан сам што могу да га представим. Задовољни смо реакцијом публике и како нас је поздравила. Карактеристике новог авиона су да је бржи, виши, моћнији. Извео сам демонстрациону пилотажу, пошто је ово аеро-шоу, показали смо елементе који за публику представљају највеће задовољство.

Питер Валин из данске авијације летео је на авиону Ф-16. Похвалио је аеро-митинг, публику и временске услове. Иако је на претходном аеро-митингу авијација Данске била похваљена, он каже да су Данци данас били бољи. Описао је и атмосферу у кабини.

- У пилотској кабини је поприлично свеже, али осећај је да има око 40 стпени јер је лет напоран. Иначе, неколико недеља се припремамо за наступ. У припреми пилота за јутарњи лет све је уобичајено, доручкујемо нормалну храну, али пијемо доста течности - рекао је дански пилот, похваливши српске пилоте и њихов данашњи програм.

Тест пилот, командант ескадриле за испитивање у лету Центра за летна испитивања Техничког опитног центра, потпуковник Миодраг Ристић летео је на авиону „орао Ј-22“.

- Овај посао радим од 2004. године, и други пут наступам пред нашом публиком. Велико је задовољство представити се на међународном аеро-митингу. Задовољан сам својим наступом који је изгледао баш онако како сам желео. Надам се да сте и ви уживали у програму, јер нама реакција публике и аплаузи после наступа много значе - рекао је потпуковник Ристић и објаснио да је за све тачке потребна изузетна концентрација.

Програм аеро-митинга обогаћен је изложбом ваздухопловних технологија, која је организована у великом хангару на батајничком аеродрому. На том изузетно посећеном месту најзаступљенији излагачи били су Војнотехнички институт и „Југоимпорт-СДПР“, који се појавио као интегратор наступа домаће одбрамбене индустрије.

Војнотехнички институт представио је, између осталог, две беспилотне летелице – тактичку беспилотну летелицу средњег долета „пегаз“ и тактичку беспилотну летелицу кратког долета „врабац“, чија три комада су недавно предата Техничком опитном центру на завршна испитивања.

На штанду „Југоимпорта-СДПР“ пажњу посетилаца привукли су нови школско-борбени турбоелисни авион „кобац“ и модернизовани кокпит хеликоптера Ми-17 са елементима нападно-навигационог система и новог система наоружања. Панчевачка авио-индустрија „Утва“, која је, такође наступала под штандом „Југоимпорта“, приказала је свој производ – авион „ласта“.

Запажено је било представљање фирми EDePRO, затим „Sanda Corpico“ са пилотским чизмама, „Тигра“ са резервоарима за гориво за авионе Г-4 и „орао“, а пажњу посетилаца привукла су и предузећа „Прва петолетка“, „Телеоптик-жироскопи“, „Sky“ – привредно друштво за производњу падобрана“, „Pneumatik Flax“, „Орао“, „Застава-оружје“ и други, чији наступ је, такође, објединио „Југоимпорт“.

Представили су се и Ваздухопловни завод „Мома Станојловић“, Технички ремонтни завод из Крагујевца као и технологија „Производња Миле Драгић“.

Пуковник др Зоран Рајић, директор Војнотехничког института, истиче да овакви догађаји позитивно утичу на популаризацију ваздухопловства у Србији јер велики број људи има могућности да се упозна са светским и домаћим достигнућима у тој области. - То је, онда потенцијално један од разлога да се људи баве ваздухопловством на било који начин – било да се школују у области ваздухопловства, инжењерства, у летачкој области. Када је о Војнотехничком институту реч, овакви догађаји су корисни јер ће сигурно навести један број младих људи који су дошли, видели авионе и софистицирану технологију, да се определе да свој радни век посвете ваздухопловству и ваздухопловним технологијама.

Поред фирми из Србије, на изложби модерне ваздухопловне технологије учествовале су и фирме из Француске, Немачке и Шпаније, па су, у паузи уживања у ваздухопловним вратоломијама на небу изнад батајничког аеродорома, љубитељи адреналинске енергије могли да виде и најсавременија достигнућа модерне ваздухопловне технологије.

Највећу пажњу Београђани и њихови данашњи гости посветили су „еурофајтер тајфуну“, ефектном вишенаменском авиону, доказаном и у глобалним мировним операцијама. Много посетилаца обишло је и штанд MBDA, француског произвођача противаздухопловних и противоклопних ракета, ракетних лансера и возила.

Међу посетиоцима изложбе ваздухопловне технологије био је и Владимир Мирчевски, који је одушевљен приказаним, рекао - Добри су и „еурофајтер“ и Ф-16, али ми се чини да је МиГ ипак за класу бољи. Иначе, одушевљен сам овим што сам видео. Нисам веровао да Војска Србије, да Србија има снаге да организује овако нешто. Ово је фасцинантно!

Статички део аеро-митинга привукао је велику пажњу посетилаца, па је пуно тискања испред најзанимљивијих модела авиона и хеликоптера. Најчешћа су питања о техничким и осталим карактеристикама летилица и изложене опреме, али се чују и уздаси дивљења херојима небеских висина.

Велики ред је испред америчког авиона-цистерне КЦ – 135 „стратотанкер“ и војног транспортера турског ваздухопловства „трансал“ Ц – 160. Многи би да уђу и увере се у конфор ових моћних летилица.

– Е, ово су машине – у даху истиче један посетилац, алудирајући очигледно на њихову величину. – Лепи су док лете и остављају нас без даха, али чаробни су и овде, осунчани и нашминкани – каже пензионисани пилот из Београда Милан Раковић, који је на митинг поводом стогодишњице српског ваздухопловства повео и шестогодишњег унука Уроша. Он је, истиче бивши летач, одувек желео да додирне авионе, о којима му је деда причао. Сада има прилику и презадовољан је због тога. А тек кад крене летачки део програма....

Дипломирани инжењер електротехнике из Београда Рашко Андрејић каже: - Гледам „еурофајтер“ и ове унапређене „мигове 29“, и заиста не знам, кад овако стоје, моћни и опасни, за који бих се одлучио, да сам онај који се пита.

- А тек ово чудо технике, амерички хеликоптер „Ц – 70 блек хоук“, чије сам слике секао из новина и штампао са интернета, на црно белом штампачу! Заиста је сјајно што су сада ту, пред нама, и што смо у прилици да их фотографишемо, у неке и уђемо – каже Андрејић, велики љубитељ ваздухопловства.

- Румунска „пума“ је занимљива јер је произведена под лиценцом и модификована у Румунији. Ова „пума“ верзија јесте једна од најспособнијих на свету у тој категорији. Поједине верзије могу носити чак и наоружање, што је занимљиво јер је реч о примарно транспортном хеликоптеру - износи свој утисак са статичног дела програма Петар Војиновић, новинар.

Једанаестогодишњи близанци Лазар и Никола Пауновић дошли су на аеро-митинг са оцем Бојаном. Авиони су их оставили без даха, јер како Лазар каже – бољи су него у видео-игрици. Николи је једино сметало јако сунце, али је приметио да је због пилота боље што је ведар дан.

По други пут на аеро-митингу је Јован Вукалиновић. Ове године му се више допало, јер је програм разноврснији, како онај на небу, тако и на земљи. Његова мајка Драгана пожалила се на гужву приликом куповине карата, али је, с друге стране, задовољна великом посећеношћу.

Горан Богдановић дошао је на аеро-митинг са две ћерке. Обе су одушевљене. Млађа Наталија се сликала крај хеликоптера, а старијој Милици се све свидело, што је и логично будући да је завршила Ваздухопловну академију.

Традиција одржавања аеро-митинга у Србији старија је од једног века, а уз аеро-митинг 2009. године, у нашој земљи одржано је до сада десетак великих летачких манифестација, националног и међународног карактера. Први приказ пилотских вештина у Србији организован је крајем 1910. године када је неколико хиљада Београђана имало прилику да на Бањици посматра пилотирање Рудолфа Симона и Бориса Масленикова. Био је то увод у серију будућих ваздухопловних манифестација у српској престоници, а први велики приказ летења над Београдом извели су пилоти 25 ловачких авиона „девоатин Д-27” 1927. године, поводом отварања аеродрома испод Бежанијске косе.

Email